Fenntartás nélkül
A fontos nem az, hogy mindig kitaláljunk valami apró erénygyakorlatot. Inkább az, hogy gondos éberséggel és hűséggel magunknak semmit vissza ne tartsunk abból, amit Isten tőlünk kér.
Ha rendezett a belső világunk és elég nagy a lelki tisztaságunk ahhoz, hogy meglássuk Isten szemének a rebbenését, akkor ez a Tekintet kérni fog sok mindent.
Először is azt kéri, hogy magunkat Neki ajánljuk és adjuk, és ezzel azt kéri, hogy ne éljünk magunknak, hanem Neki.
Csak így lehetünk teljes emberek. Teljes ember az, akinek az életében Isten él. És nem mint második, hanem mint első.
Ha intenzív lelki életet élünk, Krisztus életét elmélkedjük. Ha imádkozunk és erénygyakorlatot végezünk, még nem bizonyos, hogy oda jutottunk, ahova Isten hív.
Többet akar adni: azt, hogy ne éljünk magunknak, hanem Neki.
Úgy tűnik néha, hogy mi sokat adunk Istennek azzal, hogy magunkból egy darabot: egy cselekedetet, egy szenvedélyt, egy bűnt, egy jócselekedetet kiszabunk és átadjuk Neki.
Vajon nem Ő ad-e többet, amikor egészen lemondva magunkról, Ő tölti be a helyünket?
Önmagunk teljes átadásának a terve, szándéka és maga a fölajánlkozás is könnyű. De hogyan sikerül?
Úgy ahogy mondatott: föl kell vennünk keresztünket naponta és követni Krisztust. Ez az Út, az egyetlen út. Krisztus majd segíti lépteidet az Ő lépteihez igazítani, gondolataidat az Ő gondolataihoz, imádat az Ő imájához, áldozatodat áldozatához, szíved dobogását Szíve dobogásához, életedet Életéhez.
A nehéz kérdés lényegében nagyon egyszerű: a magunk környezetében és a magunk adottságai szerint el kell indulnunk, hogy végigéljük Krisztus életét úgy, ahogyan Ő kívánja. Krisztus útja nehéz út, de csak Krisztus nélkül. Vele, ó mondd, Vele mi nehéz?
Nehezebb messziről nézegetni Feléje. Magunkat szolgálva, magunknak élni a legnehezebb. Ahogy a szentek és vértanúk történetében látjuk: teljesen Istennek élni úgy a legnehezebb, hogy a legkönnyebb.
És ha kérdeznéd az okát, az oka egyszerű: nagylelkűségben az Istent legyőzni nem lehet. Úgy nem szeret senki, ahogyan Isten visszaszeret.